Praga, Berlin, Wilno i Wiedeń – to zagraniczne metropolie, do których pociągi PKP Intercity zaczną od 14 grudnia dojeżdżać częściej i bardziej regularnie. Nowym kierunkiem w ofercie przewoźnika będzie Lipsk. Łódź, Sieradz i Kalisz zyskają kolejowe połączenia międzynarodowe.
W rozkładzie jazdy 2025/26 PKP Intercity po raz kolejny zwiększy liczbę
pociągów nie tylko w relacjach krajowych. Par połączeń międzynarodowych – zamiast 40, jak obecnie – będzie aż 57. Mają one kursować w równych odstępach czasowych, co ułatwi planowanie podróży i zapamiętywanie godzin odjazdu. Pociągi Warszawa – Berlin będą odjeżdżały co 2 godziny. Takt 4-godzinny zostanie zastosowany w relacjach: Kraków – Wiedeń i Trójmiasto – Warszawa – Kraków – Praga.
Niemcy: Częściej do Berlina, nowa relacja do Lipska
Liczba połączeń dalekobieżnych do Niemiec wzrośnie z 11 do wspomnianych 17 par. Berlin i Warszawę przez Poznań będzie łączyć siedem par pociągów dziennych, kursujących w równym takcie co dwie godziny. Do stolicy Niemiec w równych odstępach (co 4 godziny) będzie można dojechać też z Krakowa, Katowic, Opola, Wrocławia i Zielonej Góry. Zaplanowano też pociąg nocny do Berlina z Przemyśla przez Rzeszów, Dębicę, Tarnów, Kraków, Katowice, Opole, Wrocław i Poznań (IC Ursa). Druga grupa wagonów tego pociągu będzie kursować również z Chełma przez Lublin, Warszawę, Łódź, Sieradz i Kalisz.
Od połowy grudnia na tory wyjadą pociągi do i z Lipska. Dojadą tam pociągi z Krakowa (grupa wagonów od składu IC Chełmoński Kraków – Świnoujście pod nazwą IC Saxonia) oraz z Przemyśla (grupa wagonów od składu IC Wyczółkowski Przemyśl – Świnoujście pod nazwą IC Via Regia), zatrzymując się po drodze m. in. w Rzeszowie, Dębicy, Tarnowie, Krakowie, Katowicach, Opolu i Wrocławiu. Granicę polsko-niemiecką przekroczą przez przejście Węgliniec – Horka. Oznacza to jego reaktywację w codziennym ruchu pasażerskim po 18 latach (ruch zawieszono w roku 2007).
IC Carpatia połączy sześć krajów
Nowością w połączeniach międzynarodowych będzie pociąg IC Carpatia. Zapewni on bezpośredni dojazd z Przemyśla do Monachium, Wiednia, Salzburga, Pragi, Bratysławy i Budapesztu. Po drodze ze stacji początkowej zatrzyma się m. in. w Rzeszowie, Dębicy, Tarnowie, Krakowie i Katowicach. Na stacji Bohumin nastąpi dołączenie wagonów do kursującego do Monachium przez Wiedeń pociągu IC Chopin oraz w kierunku Pragi do składu jadącego bezpośrednio do stolicy Czech. Następnie wagony do Bratysławy i Budapesztu zostaną odłączone w Czechach na stacji Breclav.
Inne nowe połączenie na trasie do Austrii to IC Prater (Kraków – Wiedeń przez Trzebinię, Oświęcim, Czechowice-Dziedzice, Bohumin i Ostrawę. Będzie to czwarta para pociągów łączących Kraków z Wiedniem. Możliwość bezpośredniego dojazdu do stolicy Austrii zyskają też mieszkańcy Poznania – pozwoli na to wydłużenie trasy IC Danubius. Po drodze skład zatrzyma się m. in. w Lesznie i Wrocławiu. Skład IC Danubius nadal będzie prowadził też grupę wagonów do Krakowa. W jego zestawieniu pojawi się wagon gastronomiczny.
Pociąg IC Porta Moravica (Graz – Kraków) zyska grupę wagonów jadących do Wrocławia. W ten sposób powstanie drugie połączenie stolicy Dolnego Śląska z kluczowymi austriackimi miastami. Na jego trasie znajdą się: Wiedeń, Ostrawa, Bohumin, Racibórz, Kędzierzyn-Koźle i Opole. Łącznie pociągi z Polski do Wiednia będą kursowały w równym takcie co 2 godziny (z jedną przerwą) co 4 godziny z Krakowa naprzemiennie z połączeniem z Warszawy przez Katowice.
Czechy: Z Warszawy i Krakowa po 7 par
W nowym rozkładzie jazdy pociągi PKP Intercity będą dowoziły do Czech z Warszawy przez Katowice (7 razy dziennie), z Krakowa (7 razy dziennie), z Wrocławia (6 razy dziennie), z Poznania (5 razy dziennie) oraz z Rzeszowa i Przemyśla (2 razy dziennie). Nowością będzie pociąg IC Olza (Kraków – Praga), który jednak rozpocznie kursowanie dopiero w czerwcu. Skład zatrzyma się m. in. na stacjach: Oświęcim, Czechowice-Dziedzice, Zebrzydowice i Bohumin.
Zmieniona zostanie trasa nocnego pociągu IC Baltic Express, który od grudnia będzie zatrzymywał się dodatkowo na stacjach: Toruń Główny oraz Iława Główna. W ten sposób wymienione miasta zyskają bezpośrednie połączenie z Pragą.
Litwa: Trzykrotne zwiększenie oferty
Pociągi PKP Intercity na Litwę zaczną jeździć trzy razy na dobę, zamiast – jak obecnie – raz. W nowym rozkładzie jazdy pozostanie IC Hańcza (Kraków – Wilno przez Warszawę, Białystok, Suwałki i Kowno). Oprócz niego w ofercie pojawi się IC Wigry (Szczecin – Poznań – Warszawa – Białystok – Wilno) oraz
IC Jaćwing na krótkiej trasie Suwałki – Wilno. Wszystkie połączenia, tak jak obecnie, będą realizowane z przesiadką przy jednym peronie w Mockawie na skład szerokotorowy kolei litewskich (LTG Link).
Hańcza i Wigry pokonają odcinek Warszawa – Białystok bez postojów na stacjach pośrednich. Dzięki temu oraz dzięki lepszej koordynacji przesiadki w Mockawie czas przejazdu z Warszawy do Wilna ma skrócić się mniej więcej o godzinę.
Ukraina: PKP Intercity chcą wykorzystać popyt
Dzięki współpracy PKP Intercity z Kolejami Ukraińskimi (Ukrzaliznycią) liczba kursów przekraczających granicę wzrośnie z 10 do 13 par. Również w tym przypadku będą one rozłożone równomiernie w ciągu doby. W nowym rozkładzie zostaną uruchomione 3 nowe połączenia, wszystkie kończące bieg po stronie ukraińskiej w Charkowie: jedna para z Chełma (przez przejście graniczne Dorohusk – Jagodin) i dwie z Przemyśla (przez przejście Medyka – Mościska). Przewoźnicy zauważają stale rosnące zainteresowanie przewozami między Ukrainą a Polską.
Przewoźnik zamierza też kontynuować uruchamianie
pociągu Warszawa – Rijeka, który latem bieżącego roku okazał się dużym sukcesem frekwencyjnym. Trwają rozmowy z partnerami zagranicznymi o szczegółach organizacyjnych. Zależy od nich wprowadzenie zmian postulowanych przez pasażerów – między innymi skrócenie czasu przejazdu, wydłużenie składu oraz włączenie do niego wagonu restauracyjnego na całej długości trasy.